Funderen is het halve werk

Sta jij aan het roer van bijvoorbeeld een (vastgoed)onderhoudsbedrijf of installatiebedrijf dat werkt voor woningbouwcorporaties of gemeentes? Dan hoor jij waarschijnlijk steeds vaker dat er veranderingen opkomst zijn, zoals ketensamenwerking, Regisserend Opdrachtgeverschap en Resultaatgericht Samenwerken (RGS). Daar wil jij natuurlijk graag aan meedoen om zowel jouw klanten als de continuïteit in jouw bedrijf te behouden.

 

Of wil jij jouw onderneming verder uitbreiden? Dan is het logisch dat je tijdens het groeiproces tegen zaken aanloopt. Ondertussen draait je bedrijf gewoon door. Hoe prettig is het dan om te sparren met iemand die managementervaring heeft in de bouw- én de technieksector?

 

Herkenbaar?

 

Als geen ander weet ik voor welke uitdagingen jij staat en hoe lastig het is om continu in te spelen op veranderingen. Daarom help ik je graag!

Met mijn ervaring en deskundigheid in veranderingen heb ik woningbouwcorporaties, onderhoudsbedrijven en gemeenten geadviseerd en mogen begeleiden bij veranderingen. Ook jou help ik graag!

 

Gerda helpt mij met het geven van de juiste inzichten in bepaalde situaties, zodat je je meer bewust wordt van je keuzes en meer inzicht krijgt in bepaalde vraagstukken.

~ zegt Amanda Wieringa-Roelvink directeur/eigenaresse Roblo Bouwservice

 

Een voorbeeld uit de praktijk

Een woningcorporatie benaderde een van mijn klanten met de vraag of hij RGS-partner wilde worden. Een nieuw fenomeen voor dit bedrijf. De klant vroeg of ik dit veranderingstraject wilde leiden en vormgeven. Samen zijn we begonnen met het uitschrijven van een visieplan. Daarna hebben we dit plan gepresenteerd aan de opdrachtgever. Naar alle tevredenheid van de woningcorporatie. De klant kreeg een uitnodiging om mee te doen aan een pilot.

 

Tijdens deze pilot bedachten we samen met de woningcorporatie en andere ketenpartners een gezamenlijke nieuwe en efficiënte werkwijze. Deze nieuwe werkwijze werd uiteraard ook geïmplementeerd in de praktijk. Het was een intensief veranderingsproces, waarin ik ook de benodigde veranderingen binnen de organisatie van mijn klant begeleidde.

 

De woningcorporatie was tijdens de tussentijdse evaluatie zeer tevreden over de bijdrage van de klant. Hij werd geselecteerd als een van de twee definitieve RGS-partners. Samen mogen zij de RGS verder vormgeven. Hiermee heeft de klant een nieuwe marktpositie (van onderaannemer naar hoofdaannemer) en continuïteit binnen het bedrijf weten te creëren.

 

Het was een intensief veranderingstraject met een fantastisch resultaat. De klant heeft een belangrijke opdrachtgever weten te behouden!
Komt dit jou bekend voor? Laten we vrijblijvend kennismaken. Ook jou help ik graag met veranderingen binnen jouw onderneming!

 

Een ander voorbeeld uit de praktijk

Dit bedrijf is werkzaam binnen het vastgoedonderhoud. Potentiële nieuwe klanten (woningcorporaties) vragen niet meer alleen om de laagste prijs, maar ook om een gedegen plan van aanpak. De traditionele manier van aanbesteden is aan het veranderen. Opdrachtgevers vragen meer. Terecht. Want zij willen weten welke dienstverlening jouw bedrijf nog meer te bieden heeft. Ben jij misschien een partner met wie zij een meerjarige samenwerking aan willen gaan?  Dan moet je je wel kunnen onderscheiden. Bij een uitvraag van een potentiële nieuwe opdrachtgever, adviseer en begeleid ik dit vastgoedbedrijf. We zorgen dat er een gedegen plan van aanpak aangeboden wordt. Resultaat? Dit vastgoedonderhoudsbedrijf komt goed door de selectieronde en mag diverse projecten gaan uitvoeren.

 
 
Nog een voorbeeld uit de praktijk
 
Een installatiebedrijf werkt al meer dan 30 jaar voor deze woningcorporatie. De woningcorporaties heeft een nieuw inkoopbeleid, waardoor er een meervoudig onderhands inkooptraject wordt gestart. Naast het indienen van een open begroting, worden er meerdere plannen van aanpak gevraagd. Eén plan van aanpak moet specifiek gaan over de social return-voorwaarden, die aan dit onderhands inkooptraject zijn gekoppeld. Een heel nieuw vraagstuk. En dan blijkt ook nog eens dat de plannen voor een aanzienlijk aandeel meewegen in de uiteindelijke beoordeling. Dat is een hele andere manier van aanbesteden. Daar komt veel meer bij kijken dan voorheen. Een aanbestedingsproces is vaak kort. Dat betekent dat in een paar weken tijd de plannen uitgedacht, uitgewerkt en besproken moeten worden. Dat is best lastig als het ‘gewone’ werk ook volop doordraait.
 
Met de directie van dit bedrijf bespreek ik de inschrijvingsleidraad goed door. Wat wordt er nou precies van de installateur verwacht, waardoor hij een grote(re) slagingskans heeft om deze aanbesteding met een goed resultaat af te sluiten? Daarna werk ik voor deze klant concept versies uit, die we uiteraard weer goed doorspreken. Het resultaat? De plannen van aanpak worden goed ontvangen. De installateur komt positief door de selectieronde en heeft een meerjarige contract gekregen!  
 

 

Herken jij jezelf?

Herken jij jezelf of jouw organisatie in een van deze praktijkvoorbeelden? Ben jij ook op zoek naar een adviseur of sparringspartner, iemand die met je meedenkt en jou ondersteunt?

Neem dan gerust contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking! Tijdens een kopje koffie denk ik graag met jou mee. Vaak net even anders, omdat ik buiten jouw onderneming sta. Hoe fijn is het om met iemand te sparren die met een frisse blik naar jouw vraagstuk kijkt?

met deze diensten help ik je verder!

Coaching

Interim management

Management advies

Zullen we eens kennismaken?