Organisatie­advies

Als organisatieadviseur en sparringpartner wissel ik graag met jou van gedachten over allerlei (complexe) vraagstukken. Is jouw bedrijf gegroeid en vraag jij je af wat er nu én voor de toekomst nodig is? Gaat een van jouw opdrachtgevers ander (onderhouds)beleid voeren en moet jij als opdrachtnemer aan andere eisen voldoen? Weet je niet wat nu precies de bedoeling is en hoe je dit vorm moet geven? Vraag jij je af of medewerkers capaciteiten hebben om door te groeien?

Als ondernemer en werkgever kom je vaak voor allerlei vragen te staan, die niet altijd even gemakkelijk zijn op te lossen. Het is dan prettig om met iemand te sparren die ervaring heeft als leidinggevende, maar ook die organisatorisch goed is onderlegd. Vaak vraagt het om een nieuwe manier van organiseren om weer klaar te zijn voor de toekomst. Zeker nu de wereld om ons heen snel en continu verandert.

Als klant kun je bij mij terecht voor organisatieadvies. Afhankelijk van jouw vraagstuk adviseer ik op verschillende niveaus:

  • Strategisch – lange termijn: Wat is het juiste om te doen? Wat wil ik op lange termijn? Welke doelen en resultaten wil ik halen?
  • Tactisch – middellange termijn: Hoe pak ik dat aan? Hoe ga ik zorgen dat ik dit bereik? Wat heb ik hiervoor nodig?
  • Operationeel – korte termijn: Wie gaat wat wanneer doen? En gebeurt dit ook?
  • Teamprestatie: Hoe zorg ik ervoor dat mijn team gezond blijft functioneren en presteren? En hebben wij alle noodzakelijke competenties in huis?

Gerda helpt mij met het uitdragen van een heldere visie voor in de toekomst

~ zegt Bert Eling directeur/eigenaar Zandstra Vastgoedonderhoud BV en Zandstra Totaalonderhoud BV

 

Een voorbeeld uit de praktijk

Een bedrijf is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Het aantal diensten is uitgebouwd en er zijn veel medewerkers aangenomen.
Een bedrijf dat is gegroeid, vraagt om een andere managementaansturing, bedrijfsvoering en leiderschap.

Het is belangrijk om een visie, een missie en een jaarplan te hebben. Dit zorgt er voor dat het bedrijf effectief kan functioneren. Voor dit onderhoudsbedrijf organiseer ik een drietal sessies. Tijdens een sessie gaan we interactief aan de slag. We bespreken de visie en missie. Is deze nog actueel in de veranderende markt? Ook doen we leuke oefeningen om goed een beeld te krijgen van de onderlinge communicatie en samenwerking. Welke kwaliteiten en samenwerkingspatronen gaan ons helpen? En welke niet?

Tijdens de verschillende sessies worden allerlei ingrediënten verzameld. Op basis hiervan kan het team aan de slag met een jaarplan. In een jaarplan wordt omschreven waar het team het komende jaar mee aan de slag wil.  In een snel veranderende markt dienen vooraf weloverwogen keuzes te worden gemaakt om daarna effectief aan de slag te gaan. Dat werkt beter dan afwachten.

Een ander voorbeeld uit de praktijk

Gemeenten, woningcorporaties en huurdersverenigingen maken jaarlijks regionale prestatieafspraken. Sommige prestatieafspraken zijn duidelijk. Sommige prestatieafspraken vragen om een extra verdieping. Denk maar eens aan het huisvesten van bijzondere doelgroepen en/of aandachtsgroepen. Wat bedoelen we met een bijzondere doelgroep? En wie mogen hierop een beroep doen? Steeds meer doelgroepen doen een beroep op deze regeling. Steeds meer organisaties, denk aan zorgaanbieders, doen een beroep op deze regeling. Het is dus belangrijk dat verschillende organisaties goed gaan samenwerken. En er duidelijke afspraken zijn.

Daarom organiseer ik voor een gemeente in de provincie Groningen een interactieve bijeenkomst. Tijdens deze bijeenkomst gaan verschillende organisaties met elkaar in gesprek over een belangrijke thema. Met leuke en interactieve werkvormen zorgen we dat het goede gesprek gevoerd kan worden. En er belangrijke inzichten ontstaan. Deelnemers aan deze bijeenkomst krijgen inzicht in en begrip voor de verschillende dilemma’s. Op basis hiervan kunnen goede en duidelijke afspraken gemaakt worden.

 

Een ander voorbeeld uit de praktijk

Een bedrijf uit de technische dienstverlening met tien medewerkers staat voor belangrijke toekomstkeuzes. De markt is behoorlijk in beweging. Een van hun opdrachtgevers is een ander strategie en (inkoop)beleid gaan voeren met betrekking tot onderhoud. Hierdoor hebben zij sinds kort geen rechtstreeks contact meer met deze klant.

Andere opdrachtgevers met nieuwe eisen dienen zich aan. Ook op andere fronten zijn veranderingen gaande. Het is nog niet duidelijk wat. De uitdaging is om de juiste richting voor dit het bedrijf te ontdekken in de veranderende wereld.

Aan de hand van een aantal bijeenkomsten brengen we in beeld welke mogelijkheden en scenario’s er zijn. Nog veel belangrijker. We kijken samen welke mogelijkheid uiteindelijk het beste bij haar past. De wereld biedt talloze kansen. Het gaat erom wat het beste past bij jouw kwaliteiten en capaciteiten!

 

Nog een voorbeeld uit de praktijk

Een installateur uit de regio moet bij een aanbesteding van een woningcorporatie ook diverse plannen van aanpak indienen. De aanbesteding bestaat tegenwoordig niet meer alleen uit een prijs maar is veel uitgebreider.  Er wordt een visie gevraagd op bepaalde onderwerpen. Denk maar eens aan Social Return on Investment. En plannen van aanpak behorende bij uitvoering van het project. En dit  moet dan ook nog eens aansluiten bij de betreffende installateur. Dat vraagt om stevig denkwerk. Daarom gaan we samen in gesprek over de uitvraag van de aanbesteding en ik denk en adviseer mee bij verschillende uitwerkingen van visies en plannen van aanpak.

 

Herken jij jezelf?

Herken jij jezelf of jouw onderneming in een van deze praktijkvoorbeelden? Ben jij ook op zoek naar een adviseur of sparringspartner, iemand die met je meedenkt en jou ondersteunt?

Neem dan gerust contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking! Tijdens een kopje koffie denk ik graag met jou mee. Vaak net even anders, omdat ik buiten jouw onderneming sta. Hoe fijn is het om met iemand te sparren die met een frisse blik naar jouw vraagstuk kijkt?

Vaardigheden

Gepubliceerd op

20 mei 2021

Reactie verzenden