Organisatie­advies

Als organisatieadviseur en sparringpartner wissel ik graag met jou van gedachten over allerlei (complexe) vraagstukken. Is jouw bedrijf gegroeid en vraag jij je af wat er nu én voor de toekomst nodig is? Gaat een van jouw opdrachtgevers ander (onderhouds)beleid voeren en moet jij als opdrachtnemer aan andere eisen voldoen? Weet je niet wat nu precies de bedoeling is en hoe je dit vorm moet geven? Heb je te maken met medewerkers die beter kunnen functioneren?

Als ondernemer en werkgever kom je vaak voor allerlei vragen te staan, die niet altijd even gemakkelijk zijn op te lossen. Het is dan prettig om met iemand te sparren die ervaring heeft als leidinggevende, maar ook die organisatorisch goed is onderlegd. Vaak vraagt het om een nieuwe manier van organiseren om weer klaar te zijn voor de toekomst. Zeker nu de wereld om ons heen snel en continu verandert.

Als klant kun je bij mij terecht voor organisatieadvies. Afhankelijk van jouw vraagstuk adviseer ik op verschillende niveaus:

  • Strategisch – lange termijn: Wat is het juiste om te doen? Wat wil ik op lange termijn? Welke doelen en resultaten wil ik halen?
  • Tactisch – middellange termijn: Hoe pak ik dat aan? Hoe ga ik zorgen dat ik dit bereik? Wat heb ik hiervoor nodig?
  • Operationeel – korte termijn: Wie gaat wat wanneer doen? En gebeurt dit ook?
  • Teamprestatie: Hoe zorg ik ervoor dat mijn team gezond blijft functioneren en presteren?

Gerda heeft de kracht om iederéén op gelijke voet te behandelen. Daardoor is ze in staat om een topteam neer te zetten.

Een voorbeeld uit de praktijk
Een bedrijf uit de technische dienstverlening met tien medewerkers staat voor belangrijke toekomstkeuzes. De markt is behoorlijk in beweging. Een van hun opdrachtgevers is een ander beleid (strategie) gaan voeren met betrekking tot planmatig onderhoud. Hierdoor hebben zij sinds kort geen rechtstreeks contact meer met deze klant.

Andere opdrachtgevers met nieuwe eisen dienen zich aan. Ook op andere fronten zijn veranderingen gaande. Het is nog niet duidelijk wat. De uitdaging is om de juiste richting voor dit het bedrijf te ontdekken in de veranderende wereld.

Aan de hand van een aantal bijeenkomsten brengen we in beeld welke mogelijkheden en scenario’s er zijn. Nog veel belangrijker. We kijken samen welke mogelijkheid uiteindelijk het beste bij haar past. De wereld biedt talloze kansen. Het gaat erom wat het beste past bij jouw kwaliteiten en capaciteiten!

Een voorbeeld uit de praktijk
Er liggen heel wat werkzaamheden op de plank. En er moet eigenlijk ‘iemand’ bij. Maar wie is met welk takenpakket een goede aanvulling voor het bedrijf en het team? Samen met de klant breng ik de taken en verantwoordelijkheden in beeld die horen bij deze bedrijfsomvang. Op basis daarvan adviseer ik het aantal benodigde uren en de functie die bij dit takenpakket past. Daarna starten we samen een werving- en selectieprocedure, zodat de juiste medewerker (v/m) wordt gevonden die goed past in het team.

Een voorbeeld uit de praktijk
Een bedrijf is de afgelopen jaren behoorlijk gegroeid. Het aantal diensten is uitgebouwd en er zijn veel medewerkers aangenomen. Desondanks blijven de resultaten achter.“Hoe kan dat nou? We doen precies hetzelfde!”, zegt de klant. Eigenlijk geeft hij zelf al het antwoord.

Een bedrijf dat is gegroeid, vraagt om een andere managementaansturing en leiderschap. Samen met de directeur/eigenaar heb ik een jaarplan opgesteld. We hebben eerst alle veranderingen in kaart gebracht. Vervolgens is gekeken wat hij het komende jaar met zijn team wil bereiken en wat daarvoor nodig is. In een snel veranderende markt dienen vooraf weloverwogen keuzes te worden gemaakt om daarna effectief aan de slag te gaan. Dat werkt beter dan afwachten.

Gerda helpt mij met het uitdragen van een heldere visie voor in de toekomst

~ Bert Eling directeur/eigenaar Zandstra Vastgoedonderhoud BV en Zandstra Totaalonderhoud BV

Wat zeg je ervan, zullen we eens kennismaken?